­čĽÁ´ŞĆÔÇŹÔÖÇ´ŞĆDEFENSE NEWS: COVID-19 ╚Öi sanc╚Ťiunile d─âuneaz─â afacerilor de ap─ârare, dar Rusia are planuri de recuperare

­čĹëAgen╚Ťia rus─â de export de arme a crescut v├ónz─ârile externe, ├«n ciuda ├«nt├órzierilor ├«n transporturi ╚Öi a sc─âderii profitului net.

├Än 2020, ÔÇ×volumul livr─ârilor de export prin Rosoboronexport a dep─â╚Öit 13 miliarde de dolari. Portofoliul de comenzi str─âine pentru arme ruse╚Öti a ajuns la 53,8 miliarde de dolari ÔÇŁ, a precizat CEO-ul Rostec, Serghei Chemezov, pentru pre╚Öedintele Vladimir Putin, ├«n iunie.

Rostec este un mare conglomerat rus, care controleaz─â at├ót ├«ntreprinderile civile, c├ót ╚Öi militare ╚Öi supravegheaz─â opera╚Ťiunile Rosoboronexport.

Chemezov a men╚Ťionat c─â pandemia ÔÇ×a afectat multe domenii de activitateÔÇŁ pentru Rostec, dar compania a reu╚Öit s─â ├«ndeplineasc─â 99,5% din comenzile de stat.

Veniturile pentru Rostec ├«n 2020 au atins 1.878 trilioane de ruble (2,6 miliarde USD), cu 6% mai mult dec├ót ├«n ÔÇőÔÇő2019. Cu toate acestea, profitul net consolidat al companiei pentru 2020 a sc─âzut cu aproape 38% din 2019, av├ónd anul trecut aproximativ 111 miliarde de ruble, raportat, cit├ónd cifrele companiei.

├Än 2020, v├ónz─ârile militare ruse╚Öti ├«n str─âin─âtate au sc─âzut cu 2,1 miliarde de dolari, sau 16% fa╚Ť─â de anul precedent, potrivit statisticilor serviciilor vamale.

6

╚śeful Serviciului Federal al V─âmilor, Alexander Fomin, a declarat c─â Egiptul, Algeria, China ╚Öi India se num─âr─â printre clien╚Ťii cei mai afecta╚Ťi de dificultatea Rusiei de a ├«ndeplini comenzile.

Colonelul ├«n retragere Mikhail Khodar, analist militar ╚Öi senior la cotidianul Gazeta.ru, a declarat pentru Defense News c─â ÔÇ×pandemia a influen╚Ťat ├«n mod clar num─ârul de proiecte din sectorul de ap─ârareÔÇŁ ╚Öi c─â, cu ÔÇ×pruden╚Ť─âÔÇŁ, el prezice un procent de 10% pentru sc─âderea profiturilor produc╚Ťiei de ap─ârare pentru 2021.

Rusia intr─â ├«ntr-un alt val de COVID-19: pe 1 iunie, au existat 9.500 de cazuri confirmate, potrivit Organiza╚Ťiei Mondiale a Sanatatii.

OMS a înregistrat 21.650 de cazuri confirmate pe 28 iunie.

├Än capitala Moscovei, autorit─â╚Ťile au ordonat ca 30% dintre angaja╚Ťii din zon─â s─â lucreze de acas─â. Dar industria de ap─ârare ╚Öi agen╚Ťia nuclear─â de stat Rosatom, care are portofolii civile ╚Öi militare, sunt excluse din acest ordin.

Ruslan Pukhov, directorul Centrului pentru Analiza Strategiilor ╚Öi Tehnologiilor, un grup de reflec╚Ťie din Rusia, a declarat c─â COVID-19 este considerat un pretext pentru unele ╚Ť─âri, ca s─â evite cump─ârarea armelor ruse╚Öti.

“Pandemia a devenit o scuz─â plauzibil─â pentru a nu cump─âra arme ruse╚Öti”, a spus el, cit├ónd exemplul Indoneziei, care a indicat pandemia ca fiind motivul pentru care realocarea banilor a ├«nsemnat avioanele ruse╚Öti Su-35.

Sanc╚Ťiunile occidentale au afectat ╚Öi sectorul de ap─ârare al Rusiei, dup─â ce SUA au aplicat sanc╚Ťiuni asupra zeci de companii ruse╚Öti, inclusiv Rostec.

Ca r─âspuns, Rusia se ├«ndep─ârteaz─â de sistemul interna╚Ťional de pl─â╚Ťi SWIFT ╚Öi evit─â utilizarea dolarului SUA la v├ónzarea armelor c─âtre clien╚Ťi str─âini.

Malaezia, Taiwan ╚Öi China sunt printre cei mai mari furnizori de microelectronic─â c─âtre Rusia, de╚Öi nu este clar c├ót de mul╚Ťi dintre ace╚Ötia sunt utiliza╚Ťi de sectorul militar. ╚śi, ├«n ciuda dorin╚Ťei Chinei de a furniza Rusiei o astfel de tehnologie, calitatea nu este ├«ntotdeauna standardizat─â.

Pukhov a arătat problemele cu motoare diesel fabricate în China, instalate pe navele militare rusești.

Unul dintre acestea, instalat pe micul crucișător cu rachete Vyshny Volochyok, a avut avarii, în 2018, care au implicat un motor diesel fabricat în China.

Din martie 2014, c├ónd Rusia a anexat Crimeea de Ucraina, conceptul de substituire a importan╚Ťei a fost considerat o mantr─â pentru sectorul de ap─ârare rus.

Companiile ruse╚Öti au ├«nceput s─â ├«nlocuiasc─â ├«n for╚Ťele armate p─âr╚Ťile ╚Öi motoarele de rezerv─â fabricate ├«n Ucraina.

Efortul a fost în mare parte de succes: în 2019, United Engine Corporation a înlocuit motoarele cu turbină cu gaz fabricate în Ucraina, cu versiuni produse pe plan intern.

Rusia a putut, de asemenea, să înlocuiască motoarele elicopterului Motor Sich fabricate în Ucraina pentru Mi-38 cu TB7-117B produs local.

Ordinul lui Putin din 2017 de a diversifica sectorul de ap─ârare – astfel ├«nc├ót companiile s─â ├«╚Öi dedice 30% din afacerile lor pentru fabricarea produselor civile p├ón─â ├«n 2030 ╚Öi 50% p├ón─â ├«n 2050 – este pus ├«n aplicare, de╚Öi ├«ncet, a declarat vicepremierul Yuri Borisov pentru RBC ├«n decembrie 2020.

Sarcina de a converti industria de ap─ârare este una grea, a remarcat Borisov.

ÔÇ×├Äncerca╚Ťi s─â reconstrui╚Ťi economia ╚Öi lan╚Ťul tehnologic, care a durat [decenii s─â se modeleze] ╚Öi au fost destinate pentru a asigura ap─ârarea ╚Öi securitatea ╚Öi apoi [├«ncerca╚Ťi s─â] intra╚Ťi pe pia╚Ťa civil─â cu produse competitive.

Regulile jocului sunt diferite.”

Autor: ALEXANDER BRATERSKY.

~